Selle näituse pildilist osa on lihtsam mõista ja hoomata nendel vaatajatel, kes lugenud F. Dostojevski romaani „Kuritöö ja karistus“.
Eelmisel aastal seda näitust kokku leppides ja saali plaaniga tutvudes tuli see mõte kuidagi iseenesest teiste näituse ideede seast esile. Seoses praeguse tõbrastunud sõjaga Ukrainas tundub kuritöö ja karistusega seotud teema eriti aktuaalne. Saab ju loominguga tegeledes mõte liikuda ruumipunktidesse, mis ajaliselt-kauguselt võimatud. Eriti aitavad sellele kaasa tänapäevased infovood, mis toovad välja valitseva kurjuse varjatud ja nähtava suhte. Muidugi on tähtis vaataja kannatlikkus nende seoste otsimisel ja loomisel.
Näituse teine osa ehetest kui skulpturaalsetest väikevormidest tõstatab küsimuse – kui ehe on ehe, väikevorm kui ehe? Milline ta peaks olema? Milline peaks materjal olema, kuidas seda väärindada, eksponeerida jne.?
See sõnamängu moodi teemapüstitus on aeg-ajalt ikka jälle muude tegemiste hulgas kummitanud. Võimalik, et kunstlikult, ilmaasjata.
Sellise väikevormi loomise põhiliseks innustajaks on ikkagi naine, kes annab esimese signaali. Kui tähtis või tähtsusetu on selle ehte, väikevormi kantavus? Olen aastakümneid olnud Hiina, Jaapani Korea käsitöö ja kunsti austaja, mõned ehted sellel näitusel on ka selle regiooni kultuurist tõuke saanud.
Kuidas timmida igakülgselt vormi nii, et see tunduks ehte kandjale intiimse, ihaldusväärse objektina – mõnikord märkamatu, kuid ülitähtsa kehaosana, mille puudumine paneks tähelepaneliku vaataja mõtlikult kulmu kergitama.
Kuidas ehe leiab sobiva omaniku? Enamasti tundub see ilmvõimatuna, samas mõnedel on see õnnestunud. Harva, aga siiski.
Skulptuuride põhirõhk on tööl, mille nimeks „Kartmatu ratsu viimane simultaan“. See on valminud varalahkunud suurepärasele kunstnikule Peeter Allikule mõeldes. Olen oma töid tehes mõelnud, mis õigustab narkomaanilist kunstiga tegelemist? Miks, mida, kuidas? Kultuur – kontrakultuur? Võtab see ju palju aega ja raha. Ikka olen jõudnud järelduseni, et selleks on töö huvitavus, kui töö on huvitav on tulemus ka esteetiliselt nauditav ja ka tegijale rahuldust pakkuv.
Näitust toetab Eesti kultuurkapital.
Loomingulist näitusega tutvumist, tänulik autor Ahti Seppet.
Kunstnik Ahto Seppet.
Fotod A.Telvik.